Johan Stienen
Deze review is verzameld via WebwinkelKeur en is herleidbaar tot een aankoop bij Anti-rsimuis.nl, wat wijst op een authentieke ervaring.
Hoe we reviews verifiëren
Hoe we reviews verifiëren
.....
Lid van WebwinkelKeur sinds 2016
Onpartijdig beheerd door WebwinkelKeur. Lees ons beleid en de voorwaarden.
.....
Klinkt prachtig zo'n verticale muis. Echter, een ergonomische vorm heeft alleen zin als het past. De lengte van mijn hand is 21 cm (tussen de 16 en 23 cm waar deze muis 'geschikt voor is' ), dit betekent dat mijn bovenste kootjes (waar je mee klikt, toch?) óver de beide muisknoppen vallen. Dus kan ik continu een mandarijn tussen de muis en 'de muis van mijn hand' houden, dan sluit het aan en kan ik mijn hand laten rusten... Nu heb ik dunne vingers, het dikste deel van mijn duim is 2,5 cm, bij de eerste koot. Als ik die gewoon te rusten leg op de aangewezen plek, valt mijn duim over de 2 knoppen die 'page back' en 'page forward' doen. Bij het minste bewegen van de muis (waarvoor je een beetje spierkracht gebruikt), druk ik onbedoeld met mijn duim enkele malen op die knoppen. Hierdoor word ik continu geconfronteerd met verspringende tabbladen en andere ongein, die niet mijn intentie waren, maar een gevolg zijn van het niet passen van mijn dunne duim. Mensen met een dikkere duim zullen nog meer problemen hebben. Dat is erg vervelend als je bijvoorbeeld formulieren invult waar een beveiliging op zit, omdat je dan je hele formulier en alles wat je ingevuld hebt steeds kwijt bent. Zoals het thuis of op afstand werken in een bedrijfsomgeving, het bijhouden van een website met een eigen CMS of het invullen van een website met DigiD. Maar ook het schrijven van deze review ging mis, dus heb ik maar mijn oude muis opnieuw ingeplugd. Elke keer als je de cursor wilt bewegen, ligt dit op de loer. Om een lang verhaal kort te maken: ik moet mij op de muis aanpassen, in plaats van andersom. Als ik continu mijn duim krom en wat terugtrek en als ik continu het gewicht van mijn hand in deze positie zelf draag en wat terugtrek van de muis, dan gaat het goed. Dit is wat een mens leert bij het 'omgaan met techniek'. Het resultaat is dat ik dus continu spierspanning op mijn hand heb. Wel andere dan van mijn 'gewone' muis, wat wellicht een tijdelijke verlichting geeft, maar wat op de langere termijn juist meer, of dezelfde problemen geeft. Ook is het bewegen van de muis als geheel nu iets wat ik vanuit mijn pols doe. Mijn 'gewone' muis ervaar ik als 'licht' en beweeg ik vooral met de spieren van mijn hand, waar de pols bij meebeweegt. Deze muis ervaar ik als 'log' waardoor ik veel meer druk moet zetten vanuit de pols. Ik kan me voorstellen dat dit iets is wat je op langere termijn niet wilt. Waarom heb ik deze muis aangeschaft? Ik heb geen RSI, al kreeg ik vroeger bij het spelen van sommige online spellen wel eens last van mijn kootjes als ik teveel moest klikken, normaal heb ik geen last. Ik heb deze muis gekocht vanwege het idee dat het voor mensen zonder klachten ook 'minder werkstress' zou opleveren. Maar dat is allerminst waar. Het vereist een aanpassing op de muis die veel fysieke en psychische stress oplevert. Het leek mij een goed idee om deze muis tezamen met de GM902 ergonomic Keyboard aan te schaffen. Ter vervanging van mijn Apple keyboard (waar alle knoppen hetzelfde eruitzien en aanvoelen en op een zo klein mogelijk oppervlak zitten) en Apple muis (waar de slimme koppen van Macintosh er nu in geslaagd zijn het snoertje voor opladen van de muis aan de onderkant te positioneren, zodat je als de muis leeg is eerst moet wachten tot hij weer opgeladen is). Het is duidelijk dat Apple volledig kiest voor vormgeving die sommige mensen mooi vinden en ergonomie volledig overboord gooit. Ik ben zelf Cognitief Ergonoom en ik ben hier niet om de mensen van anti-RSImuis.nl te bashen, aangezien zij ongetwijfeld met de beste bedoelingen van de wereld deze muizen proberen te slijten. Het is evenwel erg belangrijk om de informatiestroom wel af te stemmen op het product. En nogmaals: in de ergonomie passen we producten aan op de mens en niet andersom. Als de muis niet past is dat hetzelfde als een ‘ergonomische stoel’ voor een volwassene aan een kind geven, of ergonomische schoenen die te smal en te lang zijn dragen omdat het ‘ergonomisch is’. Of wat dacht je van de lange George Russel in een cockpitstoeltje zetten die ergonomisch is aangepast op de kleine Yuki Tsunoda. Het is toch 'Ergonomisch'.... tja, het gaat niet om de naam, maar om de werkelijke pasvorm. Wanneer is deze muis desalniettemin toch een goede aankoop? Als je RSI hebt is het goed om deze muis aan te schaffen, aangezien je geheel andere spieren en houding gebruikt bij het besturen van de muis. Dit zal bij afwisseling met een gewone muis verlichting geven. Voor mensen zonder klachten raad ik het kopen van deze muis ten zeerste af. Anti-rsimuis.nl raad ik aan om een meer uitgebreid assortiment aan te bieden waarbij heel duidelijk de maten van de hand afgestemd zijn op de maten van de muis. Dan verkoop je ofwel minder muizen ofwel meer maten van de muis. Mijn hand van 21 cm duidelijk niet geschikt voor de muis van 16-23 cm handen. Die range is gewoon te groot.
Snelle levering en goede muis, voldoet aan de verwachting. Ook echt Plug and Play.
Binnen een paar weken waren mijn klachten helemaal weg. Top muis voor kleine handen en RSI klachten. Zeker het geld waard
Wat wordt aangeboden is wat je krijgt. Prijs kwaliteit verhouding ook goed
Bij de webwinkel heb ik de vraag gesteld of de verpakking qua grootte van de bestelling niet kan bekeken worden. Deze vraag is reeds bij hen bekend.